Det var en annorlunda julafton jag vaknade upp till. Ca 30 grader varmt, ingen snö eller frost och familjen låångt borta. Som tur var hade jag min fina Emilia och Stina i närheten som hjälpte till att göra en av de bästa (och mest annorlunda) julaftnar jag haft. 
 
Vi tjuvstartade bara vi tre den 23e...
...med att öppna julklappar vi köpt till varandra. Detta fina änglaspel fick jag av familjen som de skickat i ett paket från Sverige.
 
Finns det hjärterum finns det stjärterum.
 
2014 års julbord.
Jag ville visa mina utbyteskompiar och lokala kompisar hur ett traditionellt svenska julfirande går till, med inslag från allas olika traditioner. Vi var svenskar, norskar, finskar, tyskar, pakistanier, holländare och malayer representerade. Därför bad jag alla att ta med något att äta som representerade landet. Vi och norskarna gjorde köttbullar, kokade potatis och gjorde ägghalvor. Tyskarna tog med potatissallad och en god kaka. Alla bidrog med något och det blev riktigt lyckat. Till efterrätt hade mina faddrar tagit med tårta samt att vi bakade chokladbollar. 
 
Maat, umgänge och skratt :)
 
Lek pågår...
 
... närmare bestämt lappleken.
 

Innan kvällen var slut hade vi hunnit leka flera lekar, dansat runt vår lilla gran och sjungit sånger både tillsammans på engelska, men även sånger från respektive land på sitt egna språk. Emilia, Stina och jag sjöng några svenska klassiska julsånger som "Nu tändas" och "Tänd ett ljus" samt att vi hjälpte de norska killarna med "Jul jul" och "O helga natt". De hade inte riktigt koll på texten.
 
Naim, Visha, Amber och jag.
 
Fina gänget som ville fira jul med mig. TACK för en fantastisk julafton - jag hade inte kunnat önska mig mer!
 

När gästerna hade gått, disken fixad och köket städat återstod bara packningen. Dagen efter åkte vi vidare till ön Langkawi i norra delen av Malaysia. 
 

Kommentera

Publiceras ej