Under min termin här i Malaysia har jag sett otroligt stora skillander i inkomst och levnadsstandard. Allt från fina lägenheter till små plåtskjul och människor som bor på gatan. I Indonesien var det ännu tydligare och det är ett mer underutvecklat land än Malaysia. Jämför man Sumatra med Penang är Penang väldigt västerländskt, vilket det inte riktigt är. 

I alla fall kände jag att jag vill bidra på något sätt. Under julhelgen var det stora översvämningar i östra delen av landet. Vattennivån steg ett par meter och många blev hemlösa. De är utan boende, kläder och ett normalt liv. 

Jag själv har bekymmer om hur jag ska få plats med allt i resväskan. De undrar när de kan få rent vatten att tvätta i igen. Därför frågade jag internationella kontoret här på USM angående vart man kan donera kläder osv till de drabbade och startade en insamling. Runt 15 personer skänkte kläder, skor, sängkläder och handdukar. Vi fyllde två stora väskor samt hade andra plastpåsar på sidan. Att veta att kläder mm jag inte har användning för längre kommer till rätta, där de gör nytta, känns otroligt bra. De behöver dem bättre än jag!


På väg att göra mer nytta!

1 kommentarer

Frida

16 Jan 2015 09:11

Vilken toppentjej du är! Även om hemresan känns lite trist så vet du att det finns människor här hemma som saknar dig, Du är välkommen hem snart! :D

Svar: Det kändes så självklart! :) Ja jag vet och tur är det,annars hade jag nog stannat kvar ett tag till ;) Snart ses vi igen! KRAM
Rebecka Markus

Kommentera

Publiceras ej