Service Operations Management med Ms Nur.
 
International marketing med Mr Shabidan.
 
Strategic marketing management med Mr. Mhod.
 
International management med Dr. Anis.
 
Business communication med Ms Iman.
 

Dessa kurser har jag avverkat under hösten och efter sista föreläsningen passade jag på att ta en bild med föreläsarna. På vissa bilder är även andra utbytesstundenter med, medans jag är själv på resten. 
Service Operations Management har behandlat hur företag/organisationer på bästa sätt skall utveckla och genomföra sin service gentemot kunder. Det kan vara allt från hur en bra serviceprocess ser ut till hur servicen bäst anpassas efter kundens behov. Detta är något jag inte berört under de första två åren i Linköping och därför har det varit en intressant kurs. (Tisdagar, 8.30-11.00)
International Marketing är en kurs som tar in det globala perspektivet i marknadsföringen. Kursen har innehållit allt från vikten av att ta hänsyn till andra länders geografi, cultur, lagar osv för att på bästa sätt nå ut med sitt budskap till kunden. Detta har varit en väldigt omfattande kurs, med tråkiga föreläsningar och stora grupparbeten. Denna tenta blir den sista, 16 januari, och det är den jag känner att jag har minst koll på. (Tisdagar, 14.00-17.00)
Strategic Marketing Management är en fördjupning på den vanliga marknadsföringskursen jag hade vid Liu. Kursen har mer behandlat olika strategier och upplägget av en marknadsföringsplan samt dens delar. Jag tycker att denna kurs har varit riktigt rolig, intressant och jag har lärt mig mycket av den. Kanske inte supermycket information och fakta, utan mer tänket bakom upplägg, case-lösning och syftet bakom olika strategier. (Onsdagar, 11.00-13.00)
International Management har helt klart haft terminens bästa lärare, Dr Anis. Han har gjort föreläsningarna intressanta och jag kommer fortfarande ihåg matriser, diagram och mind-maps som han ritade och gick igenom vid tavlan. Kursen i sig har till största del behandlat olika kulturella aspekter mellan olika länder, teorierna bakom dem samt lite om ledarskap, entra nya marknader och förhandlingsprocessen. Allt detta med ett internationellt perspektiv. (Torsdagar, 14.00-17.00)
Business Communicatin har varit terminens tråkigaste kurs. Den har i och för sig varit nyttig då den har repeterat saker jag redan hade koll på. Till exempel vad som förväntas av mig under en intervju, hur muntlig och skrifltig kommunikation sker på bästa sätt samt behandlat vanligt sunt förnuft. Jag tror att jag har irriterat mig på just detta. Att mycket som kursen innehöll anses vara sunt förnuft i Sverige/Europa och något som borde vara självklart, men som troligtvis inte är det för alla här i Malaysia. Exempelvis att arbeten skall innehålla källor, en röd tråd samt korrekturläsas innan det skickas in. Hur som hellst är kursen i alla fall helt över, detta var min första tenta. (Torsdagar, 11.00-13.00)
 
Jag har även skrivit tentan i International Management på nyårsafton och den 9/1 har jag Strategic Marketing Management. Den 12/1 har jag Service Operations Management, den 16/1 är det slutligen International Marketing och idag förbereder jag mig för morgondagens tenta.
 

Kommentera

Publiceras ej